Wewnątrzszkolne zasady oceniania
§ 43
Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania określają warunki oceniania, klasyfikowania oraz promowania uczniów w Zespole Szkół.
1. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) określanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia i monitorowanie jego postępów,
2) systematyczne udzielanie uczniowi i jego rodzicom / prawnym opiekunom informacji zwrotnej o postępach lub trudnościach w nauce i zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,
3) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju i motywowanie go do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
4) udzielanie nauczycielom informacji o efektywności procesu nauczania , a tym samym umożliwienie imdoskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej,
5) udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć.
2. Ocenianiu podlegają:
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia,
2) zachowanie ucznia.
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.
Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w Statucie Szkoły.
3. Ogólne Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania:
1) oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców /prawnych opiekunów,
2) ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów ma charakter diagnostyczny/ bieżący i klasyfikacyjny/ śródroczny i roczny,
3) ocenianie zachowania ma charakter klasyfikacyjny/śródroczny i roczny. Uwzględnia w szczególności funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym oraz respektowanie przez niego zasad współżycia społecznego,
4) śródroczna ocena osiągnięć edukacyjnych i zachowania ma wpływ na ocenę roczną,
5) laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną,
6) uchylony
7) nauczyciele mają obowiązek przechowywać przez okres roku szkolnego wszelkie pisemne i rzeczowe dowody osiągnięć ucznia - z wyłączeniem tzw. „kartkówek”, które po ich sprawdzeniu i ocenie zwracają uczniowi,
8) na wniosek ucznia lub jego rodziców/prawnych opiekunów, sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom/prawnym opiekunom tylko na terenie szkołyz możliwością robienia kopii,
9) uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej,
10) Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu etapu kształcenia promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te zajęcia są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
11) uczeń otrzymuje promocję z wyróżnieniemdo klasy programowo wyższej, jeżeli w wyniku klasyfikacji rocznej, uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania,
12) uchylony,
13) uczeń, który nie otrzymał promocji do klasy programowo wyższej, powtarza klasę,
14) uczeń nie może dwa razy powtarzać tej samej klasy.
4. Obowiązki nauczycieli i wychowawców dotyczące oceniania:
1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego:
1) informują uczniów oraz ich rodziców/prawnych opiekunów o:
a) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,
b) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
c) sposobach monitorowania pracy ucznia oraz konieczności przekazywania informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien się dalej uczyć,
2) uzgadniają z rodzicami/opiekunami prawnymi formę:
a) informowania o osiągniętych przez ucznia ocenach,
b) wglądu do ocenionych, pisemnych prac uczniów.
2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców/prawnych opiekunów o:
1) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania,
2) warunkach i trybie odwołania sięodwystawionej oceny klasyfikacyjnej z zachowania,
3) skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania.
3. Nauczyciele i wychowawcy informują uczniów oraz ich rodziców/prawnych opiekunów o przewidywanych ocenach niedostatecznych z osiągnięć edukacyjnych i/lub nieklasyfikowaniu na 30 dni przed klasyfikacją śródroczną i roczną- w formie pisemnej lub poprzez odpowiednie wpisy w dzienniku elektronicznym(dotyczy rodziców/opiekunów posiadających dostęp do LIBRUS-a).
4. Nauczyciele i wychowawcy informują uczniówo przewidywanych wszystkich ocenach z osiągnięć edukacyjnych i zachowania 7 dni przed klasyfikacją śródroczną i roczną.
5. Szczegółowe zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych.
1) ocenianie bieżące poziomu i postępów osiągnięć edukacyjnych w zakresie opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności odbywa się na podstawie:
a) testów, sprawdzianów i innych prac, pisanych pod nadzorem nauczyciela,
b) wypowiedzi pisemnych, referatów, projektów itp., pisanych przez uczniów opracowywanych w czasie pozalekcyjnym,
c) wypowiedzi ustnych, będących odpowiedziami na pytania nauczyciela,
d) prac projektowych wykonywanych podczas zajęć edukacyjnych,
e) ćwiczeń wykonywanych w pracowniach i laboratoriach,
f) prac wykonywanych podczas zajęć praktycznych i praktyk zawodowych,
g) testów sprawności oraz umiejętności z wychowania fizycznego.
2) nauczyciele informują, z tygodniowym wyprzedzeniem, o planowanym sprawdzianie pisemnym.
3) może być przeprowadzony tylko jeden sprawdzian pisemny dziennie i nie więcej niż trzy w tygodniu. Nie dotyczy to tak zwanych „kartkówek”, które mogą być sprawdzianem z nabytych wiadomości i ukształtowanych umiejętności z co najwyżej trzech ostatnich lekcji.
4) testy i sprawdziany muszą być ocenione nie później niż po upływie 2 tygodni od daty ich napisania.
5) w okresie każdego półrocza nauczyciel powinien umożliwić uczniowi uzyskanie:
a) nie mniej niż 5 ocen bieżących, gdy tygodniowy plan zajęć edukacyjnych dla przedmiotu przewiduje 3 i więcej godzin,
b) nie mniej niż 3 oceny bieżące, gdy tygodniowy plan zajęć edukacyjnych dla przedmiotu przewiduje 1 lub 2 godziny.
6) ocena klasyfikacyjna osiągnięć edukacyjnych śródroczna i roczna nie musi być średnią ocen bieżących. Przy jej wystawieniu uwzględniane są także kreatywność, pracowitość i aktywność ucznia oraz jego osiągnięcia w konkursach i olimpiadach przedmiotowych.
7) ocenianie bieżące, klasyfikacyjne śródroczne i roczne odbywa się według poniższej skali ocen szkolnych, zapisywanych także w postaci cyfry:
celujący 6
bardzo dobry 5
dobry 4
dostateczny 3
dopuszczający 2
niedostateczny 1
8) Ustala się następujące, ogólne kryteria ocen szkolnych:
a) celujący - otrzymuje uczeń, który:
posiadł wiedzę i umiejętności w zakresie wykraczającym poza podstawę programową, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, spełnia wszystkie kryteria określone w przedmiotowych zasadach oceniania dla stopnia „bardzo dobry”
oraz
osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim (regionalnym) albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia,
b) bardzo dobry - otrzymuje uczeń, który:
opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych dla tejoceny
w przedmiotowych zasadach oceniania
oraz
sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów
w nowych sytuacjach,
c) dobry - otrzymuje uczeń, który:
opanował wiadomości i umiejętności w zakresie określonym dla tej oceny
w przedmiotowych zasadach oceniania
oraz
poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne,
d) dostateczny - otrzymuje uczeń, który:
opanował wiadomości i umiejętności w zakresie określonym dla tej oceny
w przedmiotowych zasadach oceniania
oraz
rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne
o średnim stopniu trudności,
f) dopuszczający - otrzymuje uczeń, który:
opanował wiadomości i umiejętności w zakresie określonym dla tej oceny
w przedmiotowych zasadach oceniania
oraz
rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne i praktyczne typowe o niewielkim stopniu trudności,
g) niedostateczny - otrzymuje uczeń, który:
nie opanował wiadomości i umiejętności w zakresie określonym dla oceny dopuszczającej w przedmiotowych zasadach oceniania, a braki
w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu
oraz
nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o elementarnymstopniu trudności.
Przy zapisie ocen z zajęć edukacyjnych w ramach klasyfikacji rocznej nie stosuje się skrótów ani symboli cyfrowych w dzienniku, arkuszu ocen i na świadectwie.
9) W przypadku oceniania bieżącego i klasyfikacyjnego śródrocznego dopuszcza się możliwość poszerzenia skali stopni szkolnych o stopnie zapisywane także
w postaci skrótu i cyfry:
a) dobry plus db + 4,5 otrzymuje uczeń, który posiadł wiedzę i umiejętności w zakresie wykraczającym poza kryteria na stopień „dobry”, lecz nie spełnia kryteriów na stopień „bardzo dobry”,
b) dostateczny plus dst + 3,5 otrzymuje uczeń, który posiadł wiedzę i umiejętności w zakresie wykraczającym poza kryteria na stopień „dostateczny”, lecz nie spełnia kryteriów na stopień „dobry”,
c) dopuszczający plus dop + 2,5 otrzymuje uczeń, który posiadł wiedzę i umiejętności w zakresie wykraczającym poza kryteria na stopień „dopuszczający”, lecz nie spełnia kryteriów na stopień „dostateczny”.
10) szczegółowe kryteria ocen oraz wymagania edukacyjne z poszczególnych przedmiotów opracowują nauczyciele tych przedmiotów,
11) w przypadku, gdy uczeńalbo jego rodzice/prawni opiekunowie przedłożyli pisemną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej – nauczyciel jest zobowiązany do dostosowania wymagań edukacyjnych, zawartych w przedmiotowych zasadach oceniania,
do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
12) przy ustalaniu ocen z praktyki zawodowej i praktycznej nauki zawoduszczegółowekryteria ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, w oparciu
o zasady zawarte w kontrakcie, każdorazowo zawieranym między nim
a określoną grupą uczniów. Kontrakt ten nie musi mieć formy pisemnej.
6. Szczegółowe zasady oceniania zachowania:
1) ocenę zachowania ucznia ustala wychowawca klasy, konsultując się wcześniej z nauczycielami prowadzącymi z uczniem zajęcia edukacyjne,
2) przy ustalaniu ocenyz zachowania wychowawca klasy powinien uwzględnić wywiązywanie się ucznia z obowiązków szkolnych, a w szczególności:
a) systematyczne i czynne uczestnictwo w zajęciach lekcyjnych,
b) dbałość o kulturę języka,
c) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
d) dbałość o honor i tradycje szkoły oraz szacunek dla symboli narodowych,
e) właściwą postawę wobec innych uczniów i wszystkich pracowników szkoły,
f) godne,właściwe zachowanie w miejscach publicznych oraz podczas imprez szkolnych i pozaszkolnych,
g) aktywność społeczną ucznia,
h) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej.
3) Zachowanie ucznia oceniane jest w ramach klasyfikacji śródrocznej i rocznej według skali:
wzorowe
bardzo dobre
dobre
poprawne
nieodpowiednie
naganne
Przy zapisie w dzienniku elektronicznym, arkuszu ocen i na świadectwie nie stosuje się skrótów ani symboli cyfrowych.
4) ocena klasyfikacyjnaz zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne
z zajęć edukacyjnych.
5) Szczegółowe kryteria oceny zachowania:
Zachowanie WZOROWE - to ocena ucznia, który spełnił wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobrą, a ponadto spełnił przynajmniej jeden z poniższych warunków:
a) za swą postawę i osiągnięcia został nagrodzony: listem pochwalnym Dyrektora Zespołu Szkół do rodziców,nagrodą rzeczową lub wyróżnieniem wychowawcy klasy,
b) spełnia kryteria uprawniające do otrzymania stypendium Prezesa Rady Ministrów,
c) wyróżnia się samodzielnością, odpowiedzialnością i aktywnością społeczną lub działaniami na rzecz środowiska szkolnego.
Zachowanie BARDZO DOBRE - to ocena ucznia, który:
a) systematyczne i rzetelnie uczestniczy w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych
lub
b) spełnia kryteria uprawniające do otrzymania świadectwa z wyróżnieniem
za osiągnięcia w nauce
oraz
c) wyróżnia się wysoką kulturą osobistą i kulturą języka, właściwą postawą wobec rówieśników i wszystkich pracowników szkoły, dbałością o honor i tradycje szkoły,
d) jest koleżeński, życzliwy, chętnie pomaga innym, cieszy się szacunkiem środowiska szkolnego,
e) sumiennie wywiązuje się z pełnionych funkcji samorządowych,
f) wywiera pozytywny wpływ na postawę i zachowanie pozostałych uczniów.
Zachowanie DOBRE - to ocena ucznia, który:
a) jest pracowity, sumienny i systematyczny, przez co wytrwale dąży do osiągania jak najlepszych wyników w nauce na miarę swoich możliwości,
b) dba o kulturę języka i osobistą oraz o honor i tradycje Zespołu Szkół,
c) jest koleżeński, cieszy się sympatią środowiska szkolnego,
d) prezentuje właściwą postawą wobec rówieśników i wszystkich pracowników szkoły,
e) dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz rówieśników,
f) aktywnie uczestniczy w życiu szkoły.
Zachowanie POPRAWNE - to ocena ucznia, który:
a) uczestniczy w zajęciach edukacyjnych,
b) stara się dbać o kulturę osobistą i kulturę słowa, prawidłowo reaguje na zwróconą w tym zakresie uwagę,
c) prezentuje poprawną postawę wobec rówieśników i wszystkich pracowników szkoły,
d) otrzymał ustne upomnienie wychowawcy klasy za frekwencję, zgodnie z § 59 Statutu,
e) złamał nie więcej niż 2 zakazy zawarte w § 58 Statutu Zespołu Szkół, z wyłączeniem ust. 2,5, 6,7.
Zachowanie NIEODPOWIEDNIE - to ocena ucznia, który:
a)niesystematycznie uczestniczy w zajęciach szkolnych,
b) przejawia lekceważący stosunek do nauki,
c)przejawia niską kulturę osobistą,
d)prezentuje niewłaściwą postawę wobec innych uczniówi wszystkich pracowników szkoły,
e)otrzymał naganę wychowawcy klasy za frekwencję, zgodnie z § 59 Statutu,
f)złamał więcej niż 2 zakazy zawarte w § 58 Statutu Zespołu Szkół z wyłączeniem ust. 2,5, 6,7.
Zachowanie NAGANNE – to ocena ucznia, który
a)otrzymał naganę dyrektora za frekwencję, zgodnie z § 59 Statutu,
oraz/lub
b)w dalszym ciągu nie realizuje obowiązku nauki,
c)otrzymał naganę dyrektora za zachowanie,
d)złamał którykolwiek z zakazów zawartych w ust. 2,5, 6,7 § 58 Statutu,
6) ocena z zachowania na świadectwie ukończenia szkoły może być podwyższona i ustalona z pominięciem szczegółowych kryteriów, przy uwzględnieniu postawy ucznia prezentowanej w całym okresie kształcenia.
7. Tryb i terminy egzaminów klasyfikacyjnych.
1) Klasyfikacja w Zespole Szkół:
Wszystkie wersje tej strony:
W celu uzyskania dostępu do wersji archiwalnej strony skontaktuj się z redaktorem.
- 14-03-2018 - Utworzenie treści
Statystyka odsłon tej strony:
Łączna liczba odsłon wszystkich wersji tej strony: 257